fbpx

Monet liikekiinteistöt ovat leimallisen tunnistettavia brändinsä edustajia. Valaistuksella on tunnistettavan ilmeen luomisessa olennainen osa. Erilaisten myymälä ja asiakastilojen suunnittelussa valaistussuunnittelun huomiointi onkin ollut olennainen osa sisä- ja ulkotilojen suunnittelua jo pitkään. Nyt tilanteeseen ollaan heräämässä myös muualla.

Konseptoituja asumisratkaisuja vuokramarkkinaan

Useat suuret vuokranantajat ovat tuoneet markkinoille erilaisia vuokra-asumisen konsepteja. Kun kokonaisuutta markkinoidaan helppoudella, toimivuudella ja riskittömyydellä yhtenäinen konsepti edellä, kannattaa myös valaistusta ja sen ylläpitoa tarkastella asiakkaalle luvatun arvon näkökulmasta.

Valaistuksen avulla voidaan vaikuttaa selkeästi ainakin seuraaviin:

1. Kohteen koettu laatutaso vuokralaisen näkökulmasta

Valaisimet ja valo luovat laatumielikuvaa ja vaikuttavat erityisesti ensivaikutelmaan tehokkaasti. Hyvä valaistus tuskin pystyy yksinään puolustamaan korkeampaa vuokratasoa, mutta huonolaatuinen ja toimimaton valaistus taatusti heikentää edellytyksiä sille.

2. Kohteen toimivuus arjessa määrittää tyytyväisyyttä

Kun asiakkaalle luvataan vaivattomuutta, helppoutta ja sujuvuutta, arjen kannalta toimivien ratkaisuiden merkitys korostuu. Tämän osion voi valaistuksen näkökulmasta jakaa kahtia arjen näkökulmasta toimivaan ja tarkoituksenmukaiseen valaistukseen sekä toimintavarmaan tekniikkaan. Mikäli jompikumpi jää toteutumatta asukkaan arjessa, konseptin arvolupaus jää ontoksi. Tyytyväisyys vaikuttaa suoraan vuokralaisten vaihtuvuuteen ja siten kohteen tuottoihin.

Opas sähköautojen latauslaitteiden hankintaan!

Ilmaisessa oppaassa käsittelemme sähköautojen latausasemien hankintaprosessin keskeisemmät vaiheet.

Jaamme parhaat vinkit kartoituskyselyn toteutukseen latauslaitteiden hankintaan asti👇

3. Laadukas ja toimiva valaistus vuokrakohteessa viestii yhtiön ja omistajan arvoista ja strategiasta

Valaistus on monesti pieni asia kiinteistön kokonaisuutta, mutta asukkaan näkökulmasta se on todella näkyvä osa toimivaa arkea – etenkin pimeinä vuodenaikoina. Asukkaista välittäminen, ympäristöystävällisyys (energiansäästö) ja ajan tasaiset tekniset ratkaisut esim. valaistuksen ohjauksessa viestivät vuokranantajan arvovalinnoista asukkaan arjessa – oltiin asioista tietoisia tai ei.

4. Strategiassa lukevan vastuullisuuden pitää näkyä käytännössä

Vastuullisuus on kirjattu strategiseksi alueeksi yhä useammalla kiinteistön omistajalla. Valaistus vaikuttaa niin energiaan, turvallisuuteen kuin asumisen mukavuuteen. Näistä suurin painoarvo usein on energialla ja kustannuksilla. Monet isot omistajat myös puhuvat strategiassaan asumisen turvallisuudesta ja viihtyvyydestä. Valaistus on helppo ja edullinen tapa konkretisoida sanahelinää näkyvällä tavalla.

Valaistussuunnittelu konseptin tavoitteiden mukaan

Millaisen mielikuvan haluat vuokralaisille välittää? Autamme suunnittelemaan valaistuksen konseptinne tavoitteiden ja brändin mukaiseksi. Luonnollisesti huomioimme myös liiketoiminnan lainalaisuudet huolto- ja ylläpitokustannuksista pitkäikäisyyteen. Jutellaanko lisää?

Haluatko syvällisempää tietoa taloyhtiön valaistuksen uudistamisesta?

Lataa maksuton ulkovalaistuksen ostajan opas

Juha Heiskanen, Valoram Oy

Kysy lisää valaistuksesta, josta saat kaikki muutkin hyödyt kuin pelkän energiansäästön

Juha Heiskanen
toimitusjohtaja

045 127 1130
juha.heiskanen@valoram.fi

Share This