Kuinka tehdä osakkaiden tarvekartoitus sähköautojen lataushankkeessa
Tarvekartoituksen toteutus ja vastausten purku
Tavallisesti keskustelu sähköautojen latauslaitteiden hankinnasta alkaa jonkun osakkaan omasta tarpeesta. Tässä kohtaa taloyhtiössä kannattaa selvittää tarvetta sähköautojen lataukseen laajemmin.
Käytännössä ensimmäisenä toteutetaan taustakartoitus, jonka jälkeen keskustellaan yhteisesti (joko hallituksen kesken tai yhtiökokouksessa), miten taloyhtiössä suhtaudutaan sähköautojen lataukseen ja laaditaan strategia etenemiseen. Tehdyt päätökset kannattaa dokumentoida jatkoa varten selkeästi, jotta päätöksenteko on loogista ja selkeää myös tulevia osakkaita kohtaan.
Toimiva malli taloyhtiön tarvekartoituksen toteuttamiseen lomakekysely, joka voidaan lähettää joko sähköpostitse, postitse tai toteuttaa online-kyselynä. Kyselyssä voidaan pyytää osakkaita vastaamaan erilaisiin kysymyksiin heidän nykyisestä ja tulevasta kiinnostuksestaan sähköautoja kohtaan sekä mahdollisesta tarpeestaan latauslaitteelle.
Kyselyn sisältö Kysely sisältää tavallisesti seuraavanlaisia kysymyksiä tai osioita:
- Perustiedot: Tähän osioon kerätään osakkaan perustiedot, kuten nimi ja asunnon numero tai osoite.
- Nykyinen tilanne: Kysymyksiä osakkaan nykyisestä autokannasta. Onko osakkaalla jo sähköauto tai hybridiauto, vai harkitseeko hän sellaisen hankkimista lähitulevaisuudessa?
- Tuleva tarve: Tässä osiossa voidaan kysyä osakkaan tulevasta tarpeesta. Kuinka todennäköisesti hän aikoo hankkia sähköauton seuraavien vuosien aikana?
- Latauslaitteen tarve: Jos osakas aikoo hankkia sähköauton, olisiko hän kiinnostunut latauslaitteen asentamisesta omalle autopaikalleen?
- Lataustapa: Millaista lataustehoa osakas tarvitsee tai toivoo latauslaitteeltaan: pitääkö esimerkiksi ison auton akku saada muutamassa tunnissa täyteen vai ladataanko pienempää hybridiä kaupunkiajeluun lähinnä yöaikaan?
- Mahdolliset lisähuomiot: Tähän osioon osakkaat voivat kirjoittaa vapaamuotoisesti omista huomioistaan tai toiveistaan liittyen sähköautojen latauslaitteisiin, hankinnan aikatauluun ym. taloyhtiössä.
- Tietojen käsittely: Kun lomakkeet on kerätty, tiedot voidaan käsitellä ja analysoida. Tietojen pohjalta voidaan muodostaa kuva osakkaiden tarpeista ja kiinnostuksesta sähköautojen latauslaitteita kohtaan. Tämä auttaa taloyhtiötä päätöksenteossa ja mahdollisten latauslaitteiden hankinnassa.
Vastausten purku ja yhteenveto
Kun osakkaat ovat vastanneet kyselyyn, tiedot kootaan yhteen. Vastausten kautta hallituksen tulee rakentaa näkemys siitä, millaisista lähtökohdista hanketta aletaan valmistella.
Tässä vaiheessa on myös keskeistä, että hallitus vertaa saatuja vastauksia taloyhtiön strategian valossa. Vastaavatko osakkaiden vastaukset kiinteistön kehittämisen isoa linjaa vai onko mukana yllätyksiä? Entä onko vastaajilla samanlaisia vai toisistaan poikkeavia tarpeita?
Muistilista onnistuneen kartoituksen toteuttamiseen
- Viesti aktiivisesti – varoita osakkaita ennakkoon, jotta asiaa on ehditty vähän miettiä
- Muotoile kysymyksistä selkeitä ja riittävän yksiselitteisiä
- Ohjeista kyselyn täyttö selkeästi – milloin, miten ja kenelle vastaukset pitää palauttaa ’
- Muistuta lopuksi mattimyöhäisiä, jotta vastauksia saadaan mahdollisimman paljon