Oletko koskaan käynyt miellyttävästi valaistussa myymälässä tai toimitilassa, jonka ulkopuolella oli huono valo? Hotellin parkkipaikka, joka oli hämärä ja liukas sai kirjoittamaan aiheesta. Laadukas asiakaskokemus alkaa kuitenkin selkeästi ennen aulaa.
Lue lisää tunteen merkityksestä valaistuksen uudistamisessa ›
Lue lisää julkisten tilojen valaistuksen vaikutuksesta asiakaskokemukseen ›
Ensivaikutelma on tärkeä – ja siihen voidaan vaikuttaa valaistuksella
Ensivaikutelma voidaan tehdä vain kerran ja se vaikuttaa pitkään. Hyvin valaistut opasteet, pysäköintihallit ja ulkoalueet matkalla varsinaiseen toimipisteeseen luovat asiakkaalle odotusarvoa siitä, mitä tuleman pitää.
Valaistus on luonnollisesti vain pieni osa kokonaisuutta. Hyvä valaistus ei useinkaan nosta merkittävästi asiakaskokemusta paremmaksi. On kuitenkin olennaista huomata, että huono valaistus laskee kokemusta erittäin paljon. Välttämättä asiaa ei edes tiedosta (tai ainakaan osaa nimetä valaistusta syypääksi).
Mikäli asiakas on liukastellut huonosti valaistun parkkipaikan poikki matkalaukkunsa kanssa, vastaanottotiskin hymy saa olla melkoinen peittääkseen ärsytyksen.
Sulavasti tilasta toiseen jatkuva vai ärsyttävästi siirtyvä valo?
Kun asiakas saadaan viimein sisään toimitilaan, siirtymä voi olla sujuva tai ärsyttävä. Mikäli valaistus muuttuu radikaalisti, esim. hämärästä ulkotilasta kirkkaaseen sisätilaan, se voi aiheuttaa epämiellyttävän olon. Usein asiakas ei osaa nimetä, mistä se johtuu, vaan jokin vain tuntuu epämiellyttävältä.
Tavallisesti ongelma ovat liian kirkkaat yleisvalot, joiden sijaan kannattaisi käyttää riittävästi valaisimia ja korostaa yksityiskohtia kohdevaloin. Tällöin valaistus voidaan suunnitella niin, että se ei häikäise mistään kulmasta katsottuna.
Kyse on pienistä yksityiskohdista ja kun nämä ovat kunnossa miellyttävään vaikutelmaan ei kiinnitä huomiota, mutta se tukee laadukkaan asiakaskokemuksen luomista.
Valaistus tilan tavoitteiden mukaan
Koska valaistuksella voidaan vaikuttaa asiakkaaseen, sitä voidaan tehdä myös tavoitteellisesti. Muokkaamalla valon määrää, väriä ja kohdennusta asiakasta voidaan piristää tai rauhoittaa. Muuttamalla kohdevalojen väriä asioista voidaan tehdä houkuttelevampia ja kutsuvampia ja saada asioita nousemaan esiin muusta tilasta.
Koska sovellutuskohteita on lukemattomia, uskomme, että valaistussuunnittelijat pääsevätkin jatkossa ottamaan työssään enemmän huomioon liiketoimintaa ja palvelumuotoilua.
Laadukas valaistus ja energiataloudellisuus mahtuvat hyvin samaan yhtälöön
Usein julkisten tilojen valaistuksen energiakustannukset ovat suuria korkeiden käyttötuntimäärien vuoksi. Älykkäämmällä valaistuksella olisi saatavissa paljon kustannussäästöjä. Tavallisesti älyn hyödyntämisen taustalla on hankintahinta, vaikka käytön kustannussäästöt kuolettaisivatkin hankintahinnan nopeasti.
Kuitenkin yhdistämällä älyvalaistusta ja tavoitteellista valon käyttöä asiakaskokemuksen ja liiketoiminnan tavoitteiden tukemiseksi voidaan saada sekä parempia tuloksia että säästää kustannuksissa. Teknologia ja suunnitteluosaaminen ovat olemassa.
Kysy lisää valaistuksesta, josta saat kaikki muutkin hyödyt kuin pelkän energiansäästön
Juha Heiskanen
toimitusjohtaja